7 باور غلط درباره سلامتی بدن

فارنت: نگرانی خیلی از مردم داشتن حافظه ای قوی و ذهنی پویا و داشتن تمرکزی زیاده،البته دونستن این نکته خالی از لطف نیس که بدونین داشتن ذهنی سالم و پویا وابسته به داشتن بدنی سالم و پویاست چون سلامت تک تک اعضای بدن طوری بر کارکرد ذهنتون می تونه اثر داشته باشه و از قدیم هم گفته ان که عقل سالم در بدن سالم است ، در این مقاله ما با هم چندین روش رو که واسه بهبود حافظه و افزایش تمرکز خوبه رو با همدیگه مرور می کنیم.

یه – چندوظیفگی رو از یاد ببرین

خیلی از افراد فکر می کنن که توانایی انجام همزمان چندوظیفه، نشونه توانایی بالای ذهنی اون هاست که تا حدودی درست فکر می کنن ولی واقعیت امر اینه که ذهن هر فرد درآن واحد اندازه خاصی توانایی تمرکز داره که اگه ما همزمان چند کار ذهنی رو انجام بدیم مثلاً اگه ما هنگام رانندگی با گوشی موبایل خود کار کنیم درواقع اندازه تمرکزی که ذهن ما می تونه درآن واحد  داشته باشیم رو بین دو کار تقسیم می کنیم که نتیجه اون کاهش تمرکز ما روی تک تک کاراس که نتیجه اون چیزی جز کاهش کیفیت انجام کارا واسه ما نمی شه، بنابر این واسه اینکه کاری رو که می خواهیم انجام بدیم باکیفیت انجام بدیم مطمئنا باید فقطً درآن واحد همون کار رو انجام بدیم وگرنه کیفیت انجام کار ما به واسطه تقسیم تمرکز کاهش میابد. پس یکی از راه های بهبود دقیق شدن و فوکوس کردن وافزایش توانایی تحلیل واسه هر شخص انجام و بررسی یه کار درآن واحده.

 
دو – ورزش کنین

غذای ذهن هر فرد گلوکز خالصه، درواقع سوخت وساز ذهن هر شخصی وابسته به ورود حجم مناسب گلوکز به مغز اون می باشه، و نکته باحال در اینه که این حجم گلوکز از راه جریان خون به مغز آدم منتقل می شه حال اگه شما بخواین که حجم خون ورودی به مغزتون رو زیاد کنین یکی از راه های مؤثر اون ورزش کردنه چون شما با ورزش کردن می تونید سرعت جریان خون خود رو زیاد کنین، البته نکته دیگری که نباید به آسونی از کنار اون بگذریم اینه که ورزش کردن ما باید به صورت منظم و با برنامه اصولی و هم شامل ورزش های هوازی و هم ورزش های قدرتی باشه، هممون به اثر ورزش بر سلامتی فیزیکی خود واقف هستیم ولی متأسفانه عده کمی وجود دارن که به اثر ورزش روی سلامتی ذهن خود واقف ان. پس اگه می خواهید که ذهنی توانا داشته باشین پس حتماً ورزش کردن رو در دستور کار روزانه خود به هر راه ممکن بذارین. البته نگفته نمونه که در مورد حجم ورزش کردن هم نظرات متفاوتی هست ولی مثلا هفته ای 150 دقیقه ورزش کردن پیشنهاد شده.

 
سه – از خواب خود به هیچ وجه کم نکنین

بسیار در مورد اثر کم خوابی و بی خوابی روی سلامت افراد شنیده ایم ولی خیلی جالبه که بدونین که کم خوابی و یا بی خوابی اثر بسیار منفی روی ذهن آدم داره و ً ذهن آدم رو هیچ چیز مثل بی خوابی نمی تونه آزار برسونه، تحقیقات ثابت کرده که ذهن آدم ها در طول روز مطالب رو وارد ذهن خود می کنه و در طول شب هنگام استراحت این مطالب ورودی رو واسه خود طبقه بندی می کنه تا در صورت نیاز در اسرع وقت اون ها رو بازیابی کنه حال اگه شما به خود بی خوابی بدید به صورت خودآگاه بر روال طبقه بندی مطالب تو ذهن خود خلل وارد کرده و هم اینکه باعث فراموشی و خستگی زیاد در طول روز می شید. از طرف دیگه تماشاگر هستیم که بی خوابی بسیار بر تمرکز افراد اثر می گذارد و تمرکز افراد رو تا حد زیادی کم می کنه، پس اگه می خواهید که ذهنی پویا و سرحال و هم اینکه تمرکز زیاد داشته باشین باید حتماً در حدود 8 ساعت در شبونه روز بخوابین و با در نظر گرفتن بدن خود خواب کافی داشته باشین البته چرت های میان روزی هم می تونه به درد بخور و تمرکز زا باشه به شرطی که بیشتر از 40 دقیقه به طول نیانجامد چون چرت بیشتر از این مقدار به خواب شب شما صدمه وارد می کنه که این باعث بی خوابی شما در شب هنگام می شه.

 
چهار – به اندازه کافی امگا 3 استفاده کنین

بررسی ها نشون می دهد که مصرف غذاهای مضر واسه بدن یقیناً واسه ذهن شما هم ضرر دارن و هم اینکه روغن های به درد بخور موجود در ماهی ازجمله امگا 3 و روغن های به درد بخور موجود در خشکبار بسیار واسه ذهن و مغز شما خوبه چون این مواد باعث بازسازی سلول های مغز شما می شن و به طبع باعث بهتر شدن حافظه شما می گردند، البته جا داره که بگیم که غذاهایی که واسه مغز شما خوبه دقیقاً واسه قلب شما هم به درد بخور هستن چون این سبک غذاها باعث افزایش حجم جریان خون در بدن شما می شن که این قضیه رابطه کلیدی با کارکرد مغز شما داره.

 
پنج – به اندازه کافی ویتامین استفاده کنین

همون طور که در مورد امگا 3 و فواید اون واسه ذهن آدم قبلاً گفته شد اینجا هم لازمه که در مورد خواص ویتامین های جور واجور واسه بدن و بعداً ذهن آدم مختصری بگیم، بدن آدم به مواد معدنی مختلفی واسه باقی موندن و رشد خود نیاز داره که ویتامین ها هم جزو حیاتی اون ها هستن ً بدون ویتامین ها بدن آدم و هم اینکه مغز آدم نمی تونه به درستی رشد و نمو پیدا کنه و حتی واسه بعضی ویتامین ها هستن که نبودشون باعث توقف کارکرد اون بخش می شه، پس جهت بهبود حافظه خود تا حد توان خود ویتامین استفاده کنین البته فراموش نشه که مصرف بیش ازحد بعضی از ویتامین ها هم می تونه به همون اندازه که خوبه مضر واقع شه.

 
شش – اجتماعی بمونین

تحقیقات ثابت کرده که افراد دارای روابط خوب اجتماعی نسبت به افراد منزوی دارای ذهن خلاق تر و پویاتری هستن ، چون داشتن روابط اجتماعی این امکان رو به شما می دهد که در شرایط روحی روانی مختلفی قرار بگیرین که نیازمند تصمیم گیری باشه که این موضوع مطمئنا باعث ایجاد تازگی واسه ذهن شما می شه و شما رو بسیار به سمت داشتن ذهن پویا جهت می دهد بنابر این تا جای ممکن روابط اجتماعی خود ا قوی تر کنین تا بعداً ذهن خود رو قوی تر کنین.

 
هفت – به خود استرس راه ندین

در مورد استرس کم گفته نشده و هممون مطمئنا به مشکلات بسیار مضر و خطرناک داشتن استرس و اضطراب واقف هستیم ولی خالی از لطف نیس که کمی این موضوع رو ازنقطه نظر پزشکی بیشتر باز کنیم، تحقیقات ثابت کرده که افراد موقع داشتن استرس به هر دلیل ممکن دچار یه سری تغییرات هورمونی در بدن خود می شن که مجموعه این ترشحات هورمونی باعث ایجاد یه جور اثرات بلندمدت خطرناک روی تموم بافت های بدن مخصوصا  ذهن آدم می شه به گونه ای که ثابت شده دلیل اصلی سرطان مطمئنا استرسه حال چه برسه به اثرات منفی روی مغز آدم که بسیار حساس هم می باشه.

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت
  • مطالب در رابطه
  • 5 راه واسه به تاخیر انداختن پیری
  • معجونی واسه بعد از بند انداختن روی صورت
  • واسه برق انداختن دندون در منزل چه کنیم
  • بایدا و نبایدای مصرف پنیر
  • پرستار تخصصی ، بایدا و نبایدا &

اگه شما هر چیزی رو که می شنوین باور کنین، مثل اینه که تو یه اتاق تاریک از ترس ندیدن، چشمون خود رو محکم ببندین. با اینکه تموم باورهای غلط سلامتی واسه ما مضر و خطرناک نیستن، اما کم کم ممکنه به یه باور قوی تبدیل شن و واقعیتای سلامتی رو نابود کنن و به سلامت ما آسیب بزنن. به خاطر همین در این مطلب می خوایم به 7 بارو غلط درباره سلامتی بدن بپردازیم.

1- مطالعه کردن در تاریکی باعث ضعیف شدن چشم ها می شه

مطالعه با به کار گیری چراغ مطالعه یا چراغ قوه تو یه اتاق تاریک باعث ضعف بینایی شما نمیشه. اما به هر حال مطالعه رو واسه شما سخت تر می کنه.

 

چشمامون دارای دو نوع گیرنده نورند که در شبکیه قرار داره. یه نوع در تشخیص رنگا مهمه که به اونا گیرنده های مخروطی می گن و دیگری گیرنده های استوانه ای که در بینایی در نورهای کم و تاریکی تاثیردارن. وقتی که شما چراغ رو خاموش کنین، مسئولیت بینایی یهو از گیرنده های مخروطی به گیرنده های استوانه ای داده می شه. به طور کامل مشخصه که گیرنده های استوانه ای خوب مخروطیا در بینایی به کار . اما این تغییر هیچ تاثیری بر توانایی بینایی شما نداره.

 

2- خوردن هویج به بینایی کمک می کنه

همونطور که میدونید هویج یکی از منابع غذایی غنی از ویتامین A است. خوردن هویج هیچ تاثیری روی بینایی شما نداره، مگه وقتی که شما فردی گرفتار به کمبود ویتامین A باشین.

 

 

3- دوش آب سرد باعث ضعیف کردن میل جنسی می شه

دوش آب سرد کلا می تونه شک و هیجانی واسه کل بدن باشه. اما هیچ پایه علمی مبنی بر کاهش میل جنسی در اثر دوش آب سرد وجود نداره.

 

بررسیای زیادی حتی نشون دادن در بعضی افراد دوش آب سرد با افزایش مقدار هورمون تستوسترون قادر هستش به یه عامل تقویتی در میل جنسی تبدیل شه.

 

4- فقط زنا ساعت بیولوژیک دارن

درسته که ساعت بیولوژیک و زیستی (ساعت داخلی بدن) خانوما خیلی سریع تر و محسوس تر پیش میره، اما براساس تحقیقات بسیاری، قدرت باروری مردان هم با افزایش سن کم میشه.

در حالی که یه نوزاد دختر بعد از تولد تموم تخمکای طول زندگی رو با خود داره، بدن مردان در تموم طول عمر قادر به تولید اسپرمای جدیده. اما کیفیت و سلامت این اسپرما کم کم کم و کمتر می شه.

 

جالبه بدونین مردان سن بالا تر از 45 سال در خطر بیشتری واسه داشتن بچه دچار مشکل ژنتیکی و معلولیت هستن. البته به دلیل برهم خوردن تعادل تولید اسپرما، احتمال داشتن فرزندان دو قلو هم واسه این مردان بیشتره.

 

5- کوتاه کردن موها سرعت رشد اونا رو زیاد می کنه

اگه شما دوست دارین موهای بلندی داشته باشین، لازمه بدونین که کوتاه کردن تکراری اونا رشد موهاتون رو تسریع نمیکنه. سرعت رشد موها در تموم طول عمر از قوانین و استانداردای خاصی پیروی می کنه. در حالی که ریزش اونا می تونه در افراد فرق داشته باشه.

 

ما روزانه 150 تا 200 تار مو از دست می دیم. حالا خوبیش اینه در بیشتر افراد هم روزانه 200 تار موی جدید سر باز می کنن. پس ریزش مو جبران می شه. اگه این جایگزینی دچار مشکل شه چیزی که نتیجه می شه کم پشتی موها و در آخر طاسیه.

 

بعضی افراد موهای ضعیف تری دونه. موهاشون زودتر می ریزه و زودتر جانشین می شه. مخصوصا وقتی که این فرد دارای موهای کوتاه باشه، با کوتاه کردن موها این جور به نظر می رسه رشد موها سریع تر شده. در حالی که اینطور نیس.

 

6- غذا خوردن بعد از ساعت 8 صبح باعث زیاد شدن وزن می شه

پرخوری در هر ساعت از شبونه روز که باشه باعث زیاد شدن وزن می شه، هیچ اهمیتی هم نداره که قبل از ساعت هشت صبح باشه یا بعد از اون.

 

درسته که کارشناسان تغذیه مصرف صبحونه رو صبح زود و قبل از ساعت 8 مناسب می دونن، اما دلیل اون تنظیم برنامه غذایی روزانه و نظم دادن به اون هستش تا از پرخوریایی که می تونه به دلیل گرسنگی دراز مدت بعد از خواب شبونه ایجاد می شه، پیشگیری کنه.

 

7- واسه متوقف کردن سکسکه باید یه نفر شما رو بترسونه

نوشیدن یکدفعه ای آب، نگه داشتن نفس و ترسوندن از روشای زیاد واسه خلاصی از سکسکه هستن. مطمئنا اگه یکی از این روش ها کارا و موثر بود احتیاجی نبود این همه روش واسه درمان سکسکه پیشنهاد شه.

 

تاثیرگذاری هر کدوم از این روش ها بر افراد جور واجور فرق داره. سکسکه در نتیجه اسپاسم دیافراگم ایجاد می شه. ترسوندن باعث افزایش یکدفعه ای تنفس می شه. پس شاید بتونه باعث افزایش کشش دیافراگم و از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی اون شه.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *