7 اشتباه در میوه خوردن | تغذیه سالم

پوست میوه معمولا بهترین بخش از نظر ویتامین و آنتی اکسیدان است

 

طبیعیه! سالمه! پر از فیبر و آنتی اکسیدانای ضد سرطانیه! بله میوه واسه سلامتتون خوبه، اما قبل اینکه میوه رو گاز بزنین هشدارهای مهمی هست که باید در نظر بگیرین. در ادامه می خوایم 7 چیز که باعث می شن اشتباه میوه بخورین رو به شما معرفی کنیم.

 

فکر می کنین همه میوه ها برابر هستن
چی آناناس و توت رو از همدیگه متفاوت می کنه؟ با اینکه هر دو شامل ویتامینای به درد بخور واسه بدن هستن ( آناناس منبعی غنی از فولات و ویتامین B6 و توت هم پر از فیبر و ویتامین C هستش ) اما مقدار متفاوتی کربوهیدرات قند و فیبر در خود دارن. بهترین میوه ها مقدار زیادی پلی فنل ( ماده شیمیایی که با التهاب مقابله می کنه ) در خود دارن و شاخص گلیسمی شون هم پایینه. شاخص گلیسمی نشون میده که یه غذا چقدر سریع می تونه قند خونتون رو زیاد کنه. میوه هایی که شاخص گلیسمی پایین دارن انتخابای بهتری هستن چون آروم تر هضم می شن، پس باعث افزایش یهویی قند خونتون نمی شن و کمکتون می کنن به مدت زمان بیشتری سیر بمونین.

 

توتا مقدار زیادی پلی فنل دارن و شاخص گلیسمی شون هم پایینه. به صورت کلی بیشتر میوه هایی که رنگ تیره تری دارن، مانند انگورایی تیره رنگ در مقایسه با میوه هایی با رنگ روشن مانند موز و ملونا آنتی اکسیدان بیشتری دارن و در هر وعده اندازه قندشون هم پایین تره.

 

اندازه نامشخصی میوه می خورید
بعضی برنامه های کاهش وزن اجازه میدن هرچقدر دلتون می خواد میوه و سبزیجات استفاده کنین اما این کار به نظر خیلی هوشمندانه نمیاد. می تونین مقدار بسیار زیادی سبزیجات غیرنشاسته ای بخورین اما میوه ها چیزایی هستن که باید بیشتر حواستون رو در موردشون جمع کنین، دلیلش هم گلیسمی بالاییه که بعضی از اونا دارن. از اونجا که طعم میوه ها شیرین و دلچسبه، ممکنه بدون اینکه فهمیده پرخوری کنیم. در این حالت قند خون به دلیل گلوکز و کالری بالا میره و منتهی به زیاد شدن وزن می شه.

 

چه مقدار باید میوه بخوریم؟ واسه بیشتر افراد بالغ دو فنجون در روز پیشنهاد می شه ولی بازم این مقدار بسته به سن و سطح تناسب اندام فرق داره. اگه توت یا میوه هایی استفاده می کنین که برش خورده ان هیچ اشکالی نداره که از فنجانای اندازه گیری استفاده کنین ( تلاش کنین هر وعده یه دوم فنجون باشه ).

 

براساس اندازه گرسنگی تون انتخاب متفاوتی نمی کنین
صدای شکمتون درآمده و هنوز چند ساعتی تا آماده شدن غذا باقیه؟ یا فقط دوست دارین چیزی بخورین که هوستون به شیرینی رو فرو بنشاند؟ قبل اینکه بخواین چیزی انتخاب کنین اول این مورد رو واسه خود روشن کنین. مثلا یه سیب بزرگ 120 کالری داره اما یه سیب کوچیک فقط 53 کالری. هم اینکه هنگام انتخاب یه سیب رو هیچوقت در اندازه با یه پرتقال مقایسه نکنی. کالری یه پرتقال بزرگ در واقع برابره با کالری یه سیب کوچیک.

 

میوه رو به تنهایی می خورید
با اینکه یه قطعه میوه از یه قطعه شکلات شیرین بهتره اما بازم پتانسیلش رو داره که قند خونتون رو بالا ببره و بعد باعث سقوط اون شه. میوه رو با مقداری پروتئین ترکیب کنین ، مثلا مقداری پنیر یا کره بادام زمینی این کار باعث می شه میوه باعث فراز و فرود یهویی در قند خونتون نشه. میوه باعث افزایش سطح انسولین و پروتئین باعث بالا رفتن هورمون گلوکاگون می شه. این دو هورمون واسه ثابت نگه داشتن سطح قند خون با همدیگه کار می کنن.

مخصوصا اگه دیابت یا پیش دیابت دارین خوردن پروتئین به همراه میوه بسیار مهم می شه. وگرنه ممکنه علائم بالا رفتن قند خون از جمله افزایش ضربان قلب رو تجربه کنین.

 

میوه ارگانیک نمی خرید
بله هزینه اش بیشتر می شه اما خیلی از کارشناسان بر این عقیده هستن که ارزشش رو داره ،دست کم در مورد بعضی از شکلای جور واجور میوه. کارشناسان پیشنهاد می کنن شکلای جور واجور سیب، انگور و دیگر میوه هایی که زیاد از آفت کش ها در اونا استفاده می شه رو به صورت ارگانیک بخرین. این کار باعث می شه کمتر در برابر آفت کشا قرار بگیرین و هم اینکه ممکنه مواد مغذی بیشتری دریافت کنین.

 

پوست میوه رو نمی خورید
پوست میوه معمولا بهترین بخش از نظر ویتامین و آنتی اکسیدانه، مثلا پوست سیب سرشاره از ویتامین C، فیبر و ویتامین A. تحقیقات هم اینکه نشون داده پوست سیب می تونه از چاقی جلوگیری کنه و خواص ضد سرطانی هم داره.

 

میوه ها رو نمی خورید، می خورین
آب میوه دارای قطعات شامل فیبر میوه نیس. فیبر از آزاد شدن سریع گلوکز در خون جلوگیری می کنه پس وجودش خیلی با اهمیته. بهتره همیشه میوه رو به صورت کامل بخورین و یا دست کم به صورت اسموتی ( تا پروتئین داشته باشه ) . میوه های خشک هم همینطور هستن، درست مانند آب میوه ممکنه در خوردنشون زیاده روی کنین.

4.45

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *