7 اشباه بزرگ که موجب چاق شدن شما خواهند شد

: افراد زیادی وجود دارن که با تلاش بسیار زیاد چند کیلویی وزن کم می کنن اما پس از یه مدت متوجه برگشت زون خود می شن و یا اینکه هرچه تلاش می کنن نمی تونن به وزن ایده آل خود برسن؛ یکی از اصلی ترین دلایل نبود رسیدن به وزن ایده آل وجود بعضی عادات غلط است. در ادامه با دکتر سلام همراه باشین.

تصور بیشتر مبتلایان به اضافه وزن و چاقی اینه که اتخاذ یه رژیم غذایی فقیر و سبک زندگی بی حرکت، منتهی به زیاد شدن وزن در اونا شده.

هنوز واسه خیلی از افراد این نکته روشن نیس که بین دچار شدن به چاقی و عادات غلط قبل و حتی بین خواب، رابطه بسیار تنگاتنگی هست.

ورزش شبونه:

درسته که سبک زندگی بی حرکت خود دلیلی واسه دچار شدن به چاقی حساب می شه، ورزش زیادتر از اندازه موقع شب هم خود دلیلی واسه افزایش دمای بدن و سرکوب آزادی ملاتونینه. ورزش شبونه هم اینکه می تونه منتهی به منتشر کردن زیادتر از اندازه دوپامین و کورتیزول شه و مشکلات خواب رو بسازه. از انجام ورزش های سنگین ۳ ساعت قبل از خواب باید دوری کرد.

وب گردی در اواخر شب:

این وضعیت هم می تونه با تحریک کورتیزول و دوپامین منتهی به تداخل با خواب شبونه شه. محققان به همه افراد پیشنهاد می کنن قبل از خواب مانیتورهایشان رو خاموش کنن. نور آبی مانیتورها مغز شما رو که واسه خواب آماده می شه دچار مشکل کرده و خوابیدن رو سخت می کنه. دقیقا واسه همینه که خوندن کتابای کاغذی قبل از خواب پیشنهاد می شه. فعالیتی که باید جانشین به کار گیری تکنولوژی بین خواب کنین.

دیر غذا خوردن:

مصرف مواد غذایی چند دقیقه قبل از خواب و در اواخر شب، منتهی به افزایش سطح انسولین می شه. این روند خود کاهش تولید هورمون ملاتونین رو به دنبال داره و منتهی به کاهش کیفیت خواب شبونه می شه. واسه جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد اینه که مواد غذایی ۳ ساعت قبل از زمان خواب مصرف شن.

قرار گرفتن در برابر نور شبونه:

این وضعیت علاوه بر این که با منتشر کردن و تولید ملاتونین تداخل داره، باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول هم می شه. هورمون کورتیزول که مربوط به استرسه، خود دلیلی واسه زیاد شدن وزن شناخته شده و بیشتر منتهی به افزایش چاقی شکمی می شه. خاموش کردن دستگاه های دیجیتال موقع شب و تاریک نگه داشتن اتاق خواب واسه بهبود کیفیت خواب شبونه پیشنهاد می شه.

نوشیدن الکل در اواخر شب:

کارشناسان می گن آدمایی که الکل مصرف می کنن حتی با وجود ورزش کردن و رژیم گرفتن بازم نمی تونن وزن خود رو کم کنن چون این نوشیدنی پرکالری موجب افزایش چاقی شکمی می شه. کارشناسان تغذیه تاکید کردن از اونجا که کالریای مایع نمی تونن احساس سیری بسازن، فرد به مصرف زیادتر اونا تمایل پیدا می کنه و همین امر موجب زیاد شدن وزن بیشتر می شه. قبل از این محققان فهمیده بودن که اعتیاد به الکل همون نقاطی از مغز رو تحریک می کنه که در مصرف افراطی نقش دارن و پس این احتمال هست که اعتیاد به اینجور موادی گرایش به پرخوری رو واسه فرد افزایش می دهد و خطر چاقی رو به دنبال داره.

اتاق خواب گرم:

اگه می خواین راحت تر بخوابین، بهتره درجه گرما اتاق خوابتون رو پایین بیارین حتی اگه فرد سرمایی هستین. طبق تحقیقات نوین انسیتوی بین المللی سلامت وقتی در اتاق سر بخوابین بدن شما کالری بیشتری می سوزونه و این واسه سلامت تون خوبه.

ساعات خواب بی نظم:

شاید بهونه آدمای ناموفق واسه بد خوابیدن نداشتن زمان کافی واسه خواب باشه در حالیکه اونا اولویتای خود رو اشتباه انتخاب کردن. خواب کافی واسه سلامت شما یه امر ضروریست. تحقیقات زیاد رابطه قوی بین مشکلات سلامت و فقر خواب پیدا کردن. طبق یکی از گزارشای منتشر شده رویترز، مردانی که به مقدار کافی نمی خوابن بیشتر در برابر دچار شدن به دیابت و چاقی قرار دارن.

.

منبع : hidoctor.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *