6 گام تا رسیدن به سلامتی کامل بدن

: 6 قدم تا رسیدن به سلامتی کامل بدن 

سلامت کامل بدن هدفیه که همه به دنبال اون هستیم اما واسه رسیدن به اون معمولا هیچ تلاشی صورت نمی گیره. حال شما می تونین با به کار گیری راه کارای زیر سلامتی رو به خود هدیه بدید. یه متخصص بیوتکنولوژی ۶ قدم کاربردی واسه رسیدن به زندگی سالم رو توضیح داد که این گامها شامل ایجاد عادتهای سالم، مصرف نوشیدنیهای سالم، میان وعده مناسب، دوری از پرخوری، دقت به خوراکیها و مصرف خوراکیهای خوب در طول روزه.

دکتر علی کرمی با اشاره به اهمیت زندگی سالم، ۶ قدم رو واسه سالم زیستن مطرح کرد:

اولین قدم، عادتهای خوب در زندگی
اگه می خواین عادتهای سالمی در پیش بگیرین باید یاد نمی گیرین که این تغییرات کم کم و کم کم وارد زندگی شه؛ نباید توقع داشته باشی که یه شبه نتیجه تغییرات رو ببینین، در واقع پژوهشها نشون میدن که حدود ۳ تا ۴ هفته وقت می بره تا تغییری جا بیفته و تبدیل به عادت روزمره شه.

: یکی از مشکلهای بزرگ تغییر سبک زندگی در مورد تغذیه، پیدا کردن مواد غذایی سالم واسه جانشین کردن مواد غذایی همیشگی برنامه غذاییه؛ واسه این کار شما باید با مصرف مواد غذایی سالم و نوین شروع کنین و ۴ هفته صبر کنین تا مصرف این مواد غذایی با ذائقه تون منطبق شه.

قدم دوم، نوشیدنهای سالم
کرمی نوشیدنیهای سالم رو مهمترین عامل در این قدم دونست و گفت: کم کم مصرف نوشیدنیهای گازدار رو کم و به جای اون دوغ، آب یا دم نوشها رو رو جانشین کنین؛ اگه خیلی علاقه به چای دارین تلاش کنین چای ایرونی و کمرنگ استفاده کنین و قند و شکر رو خط بزنین.

متخصص بیوتکنولوژی اضافه کرد: روزانه باید دست کم یه لیتر آب بخورین، یه عدد لیموترش و کمی عسل به بطری آبتون اضافه کنین تا خوش طعم تر شه؛ به جای چای از دم نوشهای طبیعی استفاده کنین؛ شاید در قدم اول از طعم این نوشیدنی خوشتون نیاد اما بهتره مصرف اون رو در برنامه روزانه تون بذارین و کم کم به طعم اون عادت کنین، هم اینکه پیشنهاد می کنم چند قطره لیموترش هم به اونا اضافه کنین تا خوش طعم تر شده و خواص اون چند برابر شه.

قدم سوم، میان وعده
کرمی درباره میان وعده ها اعلام کرد: به جای کیک و شیرینیای پر از قند و افزودنیها و تنقلات ناسالم مثل پفک و چیپس و نوشیدنیهای صنعتی از میوه های فصل و آجیلها استفاده کنین.

قدم چهارم، کاهش حجم غذا
این متخصص بیوتکنولوژی کنار گذاشتن پرخوری و کاهش حجم غذا رو قدم چهارم دونست و گفت: یکی از رازهای سلامتی و طول عمر، اجرای پیشنهاد معروف پیامبر اکرم(ص) است که فرمودن: هرکی کم بخوره، سالم مى‏ موند و هرکی زیاد بخوره تنش مریض مى شه و سنگدلی قلب پیدا مى‏ کنه (نهج الفصاحه ص۷۲۸، ح۲۷۷۹).

: هم اینکه حضرت علی(ع) می فرمایند: کسی که خوراکش کم باشه، فکر و اندیشه ‏اش پاک شه؛ امیرمؤمنان(ع) هم فرمودن: پرخوری و پرخوابی، جون رو فاسد می کنه و زیانبارند، یا امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: همه مرضها از پرخورى سرچشمه مى گیرد، غیر از تب که دلیل دیگرى داره.

کرمی با انتقاد از پرخوری یادآوری کرد: وقتشه که عادت نادرست پرخوری رو پایان بدید؛ بهتره از همون اول کمتر غذا بکشین یا اینکه از بشقابهای کوچیک تر استفاده کنین، وقتی بشقابتان کوچیک باشه پرتر دیده می شه و شما با همون غذا سیر میشین، هم اینکه وقتی که حجم غذایی که میل می کنین کم باشه کم کم به این اندازه عادت می کنین و پرخوری رو کنار می ذارین.

قدم پنجم، دقت به خوراکیها
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) درباره خوراکیهای مصرفی در طول روز گفت: قرآن کریم می فرماید: فَلیَنظُرِ الاِنسانُ اِلی طَعامِهِ، باید آدم نگاه کنه که چه می خوره (سوره عبس، آیه ۲۴) چون که سلامتی آینده و بعضی زمینه های خوشبختی اون در گروی چگونگی انتخاب اون در تغذیه س؛ همین غذاهایی که می خوریم تو یه روند پیچیده تبدیل به انرژی, زندگی و حتی اندیشه می شه.

ایشون اضافه کرد: فرق آدما در نوع اندیشه هم با فرق اونا در نوع تغذیه رابطه داره همونجوریکه پیامبر اسلام(ص) وقتی که سفره گسترده می شد خدای رو یاد می کرد و می گفت: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. اللّهمّ اجعلها نعمه مشکوره تصل بها نعمه الجنّه»، بارپروردگارا، این غذا رو نعمتی قرار ده که از عهده شکر اون برآیم و به وسیله اون منو به نعمتهای بهشت راهنمایی ساز؛ قبل از خوردن دستاش رو می شست، غذای داغنمی خوره و می گفت: غذای داغ برکت نداره.

قدم ششم، خوراکیهای خوب
کرمی درباره خوراکیهای به درد بخور واسه بدن و مصرف اونا در قدم ششم تأکید کرد: اول غذا باید طیّب ، طاهر، حلال و پاک باشه، بعد درباره نون باید بگم امام رضا(ع) می فرمایند: «فضیلت نون جو بر نون گندم مـانـنـد فـضـیـلت ما اهل بیته بر بقیه مردم، و هیچ پیغمبرى نیس مگه اینکه دعا کرده بـراى خـورنـده نـان یـا آش جـو و بـرکـت فـرسـتـاده اسـت

بـر اون و داخل هیچ شکمى نمى شه مگه اینکه هر دردی که در اون هست بیرون می کنه و نون و طعام جو قوت پـیـغمبران و طعام نیکانه و حق تعالى نگردانیدهه قوت پیغمبران رو مگه نون جو».ایشون با اشاره به اهمیت مصرف سبزی گفت: پـیـامـبـر(ص) درباره اهمیت مصرف سبزی می فرمایند: سفره هاتون رو به سبزی زینت بخشید،

چون خوردن سبزی با گفتن بسم الله ، شیطان رو می راند و فرمود : بر شما لازمه که از زیت (زیت به معنى روغن زیتون یا هرگونه روغن مایع است) استفاده کنین، چون صفرا رو از بین مى برد… و اخلاق آدم رو نیکو مى کنه.

.

منبع :gahar.ir

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت
  • مطالب در رابطه
  • فیبر چیه؟ راهنمای کامل فیبرها واسه سلامتی بدن

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *