6 کلید طلایی برای کاهش و درمان فشار خون

: 6 کلید طلایی واسه کاهش و درمان فشار خون

: فشار خون از جمله بیماریای خطرناکیه که باید از ابتلای به اون پیشگیری کرد. این مریضی در صورت دچار شدن، دلیل بروز بقیه بیماریا هم می شه. کنترل فشار خون یکی از مشکلات جدی افرادیه که به این آسیب گرفتار هستن. واسه کنترل و درمان این مریضی راه حلای متفاوتی هست. با دکتر سلام همراه باشین.

فشارخون بالا خطر جدی بروز حملات قلبی، مریضی قلبی، سکته، دیابت و بقیه بیماریا هستش.

محققان واسه نبود دچار شدن به فشار خون و حتی کاهش فشارخون راهکارهای طبیعی و غیردارویی هم پیشنهاد می کنن که در ادامه به اونا اشاره می شه.

کنترل وزن

کاهش چند کیلو وزن و ورزش منظم می تونه تاثیر خیلی عجیبی بر فشارخون داشته باشه. به گفته محققان کلینیک مایو آمریکا، فشارخون همراه با زیاد شدن وزن، بالا میره بطوریکه کاهش تنها ۴.۵ کیلو از وزن بدن می تونه به کاهش فشارخون کمک کنه. پیاده روی تند به مدت نیم ساعت در روز و چند بار در هفته می تونه بهترین راه رسیدن به تناسب اندام و کاهش فشارخون باشه.

کاهش مصرف نمک

طبق پیشنهاد محققان، رژیم غذایی سالم تر به کنترل فشارخون کمک می کنه. یکی از بزرگ ترین عوامل در رژیم غذایی مصرف نمکه که بیشتر از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی بدست میاد. کاهش سدیم در رژیم غذایی به کنترل فشارخون کمک می کنه و به گفته محققان کلینیک مایو آمریکا، اضافه کردن پتاسیم بیشتر می تونه به حل این مسئله کمک کنه: «پتاسیم می تونه اثرات سدیم بر فشارخون رو کم کنه.» بقیه عناصر غذایی تحتِ کنترل، چربی و کلسترول هستن و در کل کارشناسان سلامت، مصرف میوه و سبزیجات و نبود مصرف الکل رو پیشنهاد می کنن. خبر خوب اینه که شکلات تلخ می تونه واسه سلامت خوب باشه و به کاهش فشارخون کمک کنه.

کاهش مصرف کافئین

نوشیدن کمتر قهوه به کاهش فشارخون کمک می کنه چراکه این نوشیدنی دلپذیر موجب افزایش تاثیر استرس بر بدن می شه.

نبود استرس

استرس نداشته باشین چراکه استرس فرد رو به طرف کشیدن سیگار، نوشیدن الکل یا حضور در بقیه فعالیتای ناسالم می بره. استرس شغلی موجب تنگ شدن عروق خونی و افزایش فشارخون می شه. اما راهکارهای واسه کاهش استرس هست مثل نوشیدن چای گیاهی، ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی، و ترک کردن محل کار. به گفته محققان کلینیک مایو، انجام روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نشستن ارام و نفس عمیق کشیدن می تونه به کاهش استرس کمک کنه.

مدیتیشن

مدیتیشن راه حل دیگری واسه استرسه که خطر مریضی قلبی-عروقی رو کم می کنه. تحقیقات نشون دادن مدیتیشن خطر حمله قلبی یا سکته رو تا ۵۰ درصد در افراد گرفتار به مریضی قلبی کم می کنه. هم اینکه می تونه به خواب بهتر کمک کنه.

خواب خوب و کافی

این مورد خیلی با اهمیته چراکه خواب بسیار واسه بهبود و زنده کردن نیرو لازمه. آدمایی که ۵ ساعت یا کمتر در طول شب می خوابن مستعد دچار شدن به فشارخون هستن یا فشارخون شون شدید شدن می شه. به گفته محققان، کم کم کمبود خواب می تونه به توانایی بدن در تنظیم هورمون های استرس کمک کرده و منتهی به فشارخون بالا شه. رابطه بین کم خوابی و فشارخون بالا اثبات شده.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *