6 کلید طلایی برای داشتن عمر طولانی

: 6 کلید طلایی واسه داشتن عمر طولانی

آمارا نشون میده امید به زندگی در کشور ژاپن بیشتر از تموم دنیاست. ژاپنیا از طول عمر خیلی بالایی نسبت به تموم کشورای دنیا بهره مند هستن؛ بیشتر افراد دوست دارن تا عمری طولانی و سالم دارا باشن؛ اما چیجوری میشه به این مهم رسید؟ در ادامه به بررسی این موضوع پراختیم. با دکتر سلام  همراه باشین.

انتخاب مواد خوراکی سالم تضمین کننده عمر طولانیه اما بیشتر این سوال پیش میاد که چه خوردنیا و غذاهایی واسه تحقق این هدف مناسب تر هستن؟
سایت مدیکال نیوز تودی گزارش داد، آمارهای رسمی نشون میده الان سه کشور موناکو، ژاپن و سنگاپور در جهان از بالاترین اندازه امید به زندگی بهره مند هستن که مهم ترین عامل موثر در داشتن عمر طولانی مردم این کشورها، وعده های غذایی سالمه.

بعضی از خوراکیا نسبت به مواد غذایی دیگه مغذی تر هستن و بررسیا نشون میده این مواد غذایی تاثیر حفاظتی در برابر شکلای جور واجور مریضی ها دارن.

در این مقاله به معرفی بعضی از این مواد خوراکی پرداخته که جا دادن اونا در رژیم غذایی به داشتن زندگی سالم و خوشحال کمک می کنه:

سویای خام پخته شده​ (اِدامامِه):

سویا مملوء از ایزوفلاون یه جور فیتواستروژنه. ایزوفلاونا به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و آنتی میکروبیال شناخته شده هستن. پس، این خوراکی می تونه به تنظیم عکس العمل التهابی بدن کمک کنه، روند فرسودگی سلولی رو از جا در آورد کرده، با میکروبا مقابله کرده و از بدن در برابر بعضی شکلای جور واجور سرطان مراقبت کنه. اِدامامِه (Edamame) به سویای خام پخته شده در داخل غلاف می گن. این نوع لوبیای پخته شده در چین، ژاپن، کُره و هاوایی به عنوان پیش غذا و مخلفات مصرف می شه.

توفو (پنیر لوبیا):

این خوراکی محصولی از سویاست که مملوء از ایزوفلاون هاست. توفو هم علاوه بر خواص گفته شده منبع غنی از پروتیئنه و شامل همه آمینو اسیدهای لازمه که بدن واسه آمیختن پروتئینا به اون نیاز داره. هم اینکه توفو غنی از مواد معدنیه که بدن واسه برخورداری از استخون و دندونای سالم و محکم به اون نیاز داره. توفو پر از کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی و مسه.

بعضی کارشناسان فکر می کنن مصرف توفو باعث می شه فرد به مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشه و در نتیجه از زیاده روی در خوردن مانع می شه. توفو یا پنیر لوبیا، غذاییه که از روند بستن شیر سویا به دست میاد. این شیر دلمه بسته رو با فشار به قالبای سفید نرم تبدیل می کنن و امروزه بخشی از آشپزی کشورای آسیای جنوب شرقی مثل چین، ژاپن، کره، اندونزی، ویتنام و دیگه کشورها رو تشکیل میده.

هویج:

این خوراکی به دلیل داشتن بتا کاروتن شناخته شده است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شه. بدن به خودی خود این ویتامین رو تولید نمی کنه و به خاطر همین باید اونو از رژیم غذایی دریافت کنه. هم اینکه بتا کاروتن، آنتی اکسیدانیه که سلولای بدن رو در برابر آسیبای فرسوده شدن به وجود اومده به وسیله رادیکالای آزاد حفظ می کنه.

مرکبات:

مرکبات شامل تعدادی از میوه ها مثل لیمو، پرتقال و گریپ فروت می شه که حالا در سراسر جهان در دسترس قرار داره. مصرف این نوع از میوه ها به دلیل برخورداری از سطح بالای ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی تاکید می شه. هم اینکه از دیگر فوائد این گروه از میوه ها کاهش آسیبای به وجود اومده به وسیله التهاب و نابود کردن عفونت هاست.

علاوه بر این، مرکبات به دلیل داشتن مواد قندی، فیبر خوراکی، پتاسیم، کلسیم، تیامین (ویتامین B۱)، نیاسین (ویتامین B۳)، منیزیم و مس واسه سلامتی به درد بخور هستن.

سبزیجات خونواده کلم:

از دیگر مواد خوراکی مهم میشه به سبزیجات خونواده کلم اشاره کرد. این نوع از سبزیجات پر از مواد مغذی مثل شکلای جور واجور ویتامین ها (C, E,K) و مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم و سلنیوم هستن. هم اینکه کلم پیچ، کلم برگ و بروکلی به دلیل دارا بودن ویتامین K از سلامت قلب حفاظت می کنه. این گروه از سبزیجات منبع غنی از فیبر خوراکی به حساب میان که از نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از جذب چربی و زیاد شدن وزن بهره مند هستن.

ماهی سالمون:

یافته های تحقیقات نشون میده مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز در دراز مدت واسه سلامت ضرر داره. در این شرایط مصرف ماهی مخصوصا ماهی سالمون پیشنهاد می شه.

ماهی سالمون پر از پروتیئنه و دارای مقدار بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ه که واسه بینایی خوبه. هم اینکه امگا ۳ سلامت مغز رو داره و از افت قدرت شناختی به وجود اومده به وسیله افزایش سن مانع می شه.

هم اینکه ماهی سالمون از مقدار بالایی پتاسیم برخورداره از که بروز مریضی قلبی پیشگیری می کنه.

نوین ترین اخبار بخش سلامت رو در ایران استایل دنبال کنین

سلامت – پزشکی – دکتر – مریضی – درمان – قرص – نشونه ها – عوامل

.

منبع : iranstyle.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *