6 کاری که نباید در رختخواب تان انجام دهید

: چیزی که خیلیا دچار کمبود اون هستن – همیشه جزء بحثای داغ بوده.بازار دارو همیشه پر از داروهای جدید و اصلاح شده ایه که واسه این طراحی شدن که بتونیم ساعتی با آرامش چشم روی هم بذاریم، و همیشه در میان خبرها و مقالات پزشکی به عناوینی بر می خوریم که بی خوابی رو به همه چیز ربط میدن – از چاقی گرفته تا جوش.

زمان زیادی رو در تختخواب می ذاریم، ولی در اون جا هر کاری می دیم به جز خوابیدن؛ و مشکل دقیقا از همین مسئله شروع می شه. اگه می خواین واقعا خواب شبونه ی راحتی داشته باشین، از انجام این شش کار در تختخواب تون دوری کنین.  ۱. تماشای تلویزیون

واسه خیلی از آدما تماشای تلویزیون جزء یکی از آداب و رسوم خوابیدنه و اهمیت اش کم تر از مسواک زدن نیس. ولی با این که به نظر می رسه روشنایی ضعیف تلویزیون و ریتم یکنواخت برنامه های شبونه راه رو واسه رفتن به سرزمین خواب و خیال صاف می کنه، این کار تقریبا تاثیر برعکس داره.

به گفته متخصص خواب، دکتر دبلیو. کریستوفر وینتر، همون نور یکنواخت صفحه تلویزیون که تصور می کنیم آرامش دهنده س، واقعا مغز رو تحریک و از ترشح ملاتونین جلوگیری می کنه – ملاتونین هورمونیه که واسه سلامتی و خواب کامل شبونه لازمه. مخصوصا اگه برنامه ای که در حال تماشای اش هستین خشن و پرهیجان باشه، شرایط بدتر می شه و سخت تر به خواب می رید. راه حل پایانی: تلویزیون رو دست کم یه ساعت قبل از این که به تختخواب تون برید خاموش کنین تا به مغزتون فرصت بدین کمی به آرامش برسه.

۲. رفتن به اینستاگرام

بیشتر آدما گوشیای شون – و همه راه های ارتباطی موجود – رو همیشه و همه جا در دسترس خود نگه می دارن. تختخواب هم از این قضیه مستثنا نیس. همیشه شدیدا وسوسه میشیم یه بار هم قبل از خوابیدن رایانامها (ایمیل)، پیاما، یا فیس بوک مون رو دیدن کنیم، ولی جلوی این وسوسه رو باید گرفت. دکتر اریک کِزاریان، متخصص خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به این نکته اشاره می کنه که دستگاه های برقی به مقدار خاصی از خود نور ساتع می کنن، مخصوصا در اتاقای تاریک.

ایشون میگه: " به کار گیری این دستگاه ها در شب باعث ایجاد مشکل در آگاهی بدن از روز و شب، و در نتیجه سختی در خوابیدن می شه. ” این نور آبی بیشتر از هر طول موج دیگری بر سطح ترشح هورمون خواب آور ملاتونین اثر میذاره، و ساعت داخلی بدن رو که به ساعت زیستی معروفه، واقعا دچار مشکل می کنه. بهترین کار اینه که گوشیای تون رو هیچوقت به تختخواب راه ندین.

۳. خوردن شیرینی شکلاتی

تنقلات آخر شب یا صبحونه عاشقانه در تختخواب خیلی قشنگتر و دوست داشتنی به نظر می رسن، ولی ممکنه نتیجه های بالقوه زیادی در بر داشته باشن. پل بللو، کارشناس شرکت مشاور دفع آفات و حشرات پی جی بی، اخطار میده حتی خرده های بسیار کوچیک این خوراکیا که در ملحفه تون می ریزه می تونه حشرات موذی مثل مورچه، مگس و حتی سوسک رو به تختخواب تون جذب کنه.

حتی یه حشره شناس قانونی و دستیار علمی ارشد موزه تاریخ طبیعی امریکا هم با این عقیده موافقه. ایشون میگه: " خوراکیای شیرین مثل نوشابه، آب میوه، کیک، و بیسکوییت می تونن مورچه و بعضی مگسا مثل مگسای خونگی، مگس فیروزه ای، و مگس سبز رو به تختخواب تون بکشونن. ”

اگه دعوت حشرات موذی به تختخواب تون اون اونقدر هم بد نیس، خطر دیگری هم هست و اون اینه امکان داره بدون مسواک و نخ دندون زدن، با همون وضعیت به خواب برید. دندون پزشکان اخطار میدن باقی مونده های غذا و باکتریا در طول هشت ساعتی که دهن تون بسته س، با همکاری هم دست به تخریب و ویرون گری دندونای تون میزنن.

۴. جروبحث شدید

واسه خیلی از ما، تختخواب تنها وقتیه که در آخر یه روز شلوغ، می تونیم با شریک زندگی مون رابطه داشته باشیم. بهترین حالت اینه که واسه این رابطه فضایی مثبت آماده کنیم، ولی به خصوص بعد از یه روز پراسترس ممکنه وسوسه شیم جروبحث راه بندازیم و فضا رو قبل از خواب ملتهب کنیم. ولی بونی ایکِر وِیل، کارشناس روابط زناشویی پیشنهاد می کنه به طور کامل از این کارا فاصله بگیرین.

ایشون میگه: "انداختن جروبحث واسه بعد و تلاش واسه خلاصی از هیجانای منفی قبل از رفتن به تختخواب راهی خوب واسه حل اختلافات و سلامت رابطه تونه. ” به جای اون که با شریک زندگی تون وارد جنگ شید، همدیگه رو در آغوش بگیرین و نوازش کنین. نوازش و عشقبازی باعث ترشح اندروفین و کاهش تنش می شه و کمک می کنه راحت بخوابین. این شانس هست که بعد از خواب کامل و راحت شبونه، وقتی از خواب بیدار می شه دیگه از دست همسرتون واسه روشن نکردن ماشین لباسشویی یا پرداخت نکردن قبض آب عصبانی نباشین، و حالا می تونین با منطق و آرامش با ایشون صحبت کنین.

۵. کارکردن

بعضی آدما فکر می کنن کار کردن در تختخواب باعث می شه بهره وری شون بالاتر بره، در حالی که لورن استک، مربی بهره وری، در مصاحبه اش با وال استریت ژورنال خلاف این عقیده رو بازگو می کنه: "بسیاری فکر می کنن این کار باعث بالا رفتن بهره وری شون می شه. هر چند بیشتر بهونه خوبی هم به بعضی آدما میده که کل روز فردا رو با چرت زدن سپری کنن. ” هم اینکه، به باور موسسه ملی خواب، کار کردن در تختخواب می تونه کم کم باعث ایجاد پیوند میان کار و خواب، و پس خیلی بد شدن وضعیت بی خوابی تون شه.

۶. خوابیدن در کنار حیوانات خونگی

همیشه این سوال مطرح بوده خوابیدن در کنار حیوانات خونگی از نظر سلامتی کاری درسته یا خیر؛ و البته جواب این سوال، تا حدود زیادی شخصیه. با اینحال، براساس موسسه ملی خواب، یکی از بیش ترین نگرانیای آدمایی که در کنار حیوانات خونگی شون می خوابن اینه که این حیوانات به صورت بالقوه می تونن با تکون خوردن، سروصدا کردن، و اشغال فضای تخت باعث بدخوابی شون بشن.

واقعا، حیوانات خونگی فقط در همون ناحیه ای که واسه شون تعیین شده بدون تکون و سروصدا می خوابن؛ ولی اصل ماجرا چیز دیگه ایه. اگه دچار آسم یا حساسیت باشیم، حیوانات خونگی می تونن باعث ایجاد مشکل در خواب مون شن – حتی اگه مستقیما به مو یا پوست اونا حساسیت نداشته باشیم. اگه همیشه خواب پادشاه هفتم رو می ببینن، خوابیدن در کنار حیوان خونگی اون اونقدر نمی تونه واسه تون مشکل ساز باشه، ولی اگه از بی خوابی یا کم خوابی رنج می برید، تختخواب تون رو از حیوان خونگی تون جدا کنین.

اخطار! اگه بی خوابین بخونین !

از پرخوابی رنج می برید؟

خطر خواب کم در مردان

چه نوع مواد غذایی می تونن باعث مشکل در خواب و بی خوابی شن؟!

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *