5 نسخه تغذیه ای برای درمان دل درد

: 5 نسخه تغذیه ای واسه درمان دل درد

البته دل دردها شکلای جور واجور مختلفی دارن که واسه هرکدوم از اونا ما یه درمان خوراکی رو در نظر گرفتیم. نفخ و رودل کردن و اسهال شدن همه نشونه هایی از مشکلات گوارشی هستن. خیلی از افراد بعد از غذا خوردن، نفخ می کنن. خیلیای دیگه، ترش می کنن. بعضیا دل درد می گیرن و بعضیای دیگه هم سکسکه شون میگیره. اینا بخشی از مشکلاتیه که بعضی وقتا بعد از صرف وعده های اصلی غذا به سراغمون میاد.

به چه دلیل نفخ می کنیم
نفخ کردن، شایع ترین مشکلیه که بعد از غذا خوردن سراغ خیلی از افراد میاد. معمولاً نفخ با ورم کردن شکم یا معده همراه س و احساس پری بدی به افراد میده. رعایت نکردن اصول درست غذا خوردن و مصرف خوراکیای نفاخ از شایع ترین دلایل دچار شدن به نفخه.

راه حل:

* آهسته غذا بخورین تا حجم کمتری از هوا وارد معده تون شه.
* لقمهای خود رو خوب بجوید.
* از نوشیدن مایعات گازدار همراه غذا دوری کنین.

به چه دلیل دل درد می گیریم
خیلی از افراد بعد از غذا خوردن احساس سنگینی شدید معده یا دل درد می کنن و می گن که دیگه نمی تونن تا چند ساعت از جاشون تکون هم بخورند! معمولاً غذا خوردن بیشتر از اندازه یا مصرف غذاهای چرب، شکلای جور واجور فست فود، غذاهای دیرهضم یا غلات فراوون باعث ایجاد حس سنگینی یا دل درد بعد از خوردن غذا می شه.

راه حل:

* آهسته غذا بخورین تا پیام سیری در زمان مناسبی به مغزتون برسه. بهتره غذا خوردن دست کم ۲۰ دقیقه طول بکشه.
* طوری غذا بخورین که احساس سیری کامل نکنین.

* از مصرف ۲ نوع کربوهیدرات با همدیگه دوری کنین. مثلاً برنج، ماکارونی یا حتی سیب زمینی رو با نون نخورین.
* در مصرف غذاهای پرادویه یا فست فودها میونه روی رو رعایت کنین.

* مصرف چربیا رو در رژیم غذایی تون به کمترین حد ممکن برسونین.
* از مصرف بیشتر از اندازه سسای چربی مانند مایونز و خردل دوری کنین.

* تا حد امکان از مصرف آب و مایعات همراه غذا دوری کنین.
* اگه بسیار گرسنه اید، واسه پیشگیری از پرخوری بهتره وعده غذایی تون رو با مصرف یه ظرف سالاد، یه پیاله سوپ یا حتی یه لیوان آب ولرم که با کمی عسل مخلوط شده، شروع کنین.

به چه دلیل ترش می کنیم
ترش کردن یا ریفلاکس در اثر برگشت اسید معده به مری واسه خیلی از افراد، درست بعد از غذا خوردن اتفاق میفته. این مشکل شایع اگه دائم ایجاد شه، می تونه عوارضی مانند التهاب یا زخم مری رو به دنبال داشته باشه اما با رعایت اصولی خاص بدون هیچ سختی ای میشه اونو نابود کرد.

راه حل:

* آهسته غذابخورید.
* حدود ۵ دقیقه بعد از خوردن غذا، کمی آهسته راه برید.
* از خوردن غذاهای تند، ترش و شور دوری کنین.
* مصرف غذاهای چرب و پروتئینی رو در رژیم غذایی تون محدود کنین.
* از مصرف چای، قهوه و نسکافه درست بعد از خوردن غذا دوری کنین.
* نوشیدنیای گازدار رو همراه غذا مصرف نکنین.
* تا یه ساعت بعد از غذا نخوابید.
* پرخوری نکنین.

به چه دلیل شکممون قاروقور می کنه
روده همه افراد در حالت عادی، حرکاتی به نام پریستالسیسم داره که این حرکات بعضی وقتا هنگام خالی بودن روده ها رخ میدن و بعضی وقتا پس از خوردن غذا و موقع سیری. حالا اگه حرکات روده فردی، خیلی شدید باشه، خود اون یا اطرافیانش می تونن صدای شکمش رو به صورت قار و قور بشنون.

روده تحریک پذیر، تحریک زیادتر از اندازه روده با مواد غذایی محرک، استرس و رشد زیادتر از اندازه میکروبا در روده می تونن از عوامل قار و قور کردن شکم، پس از خوردن غذا باشن. هضم نشدن قندهای موجود در بعضی حبوبات، در بدن بیشتر افراد هم باعث تولید گاز می شه و بخاطر این هنگام عمل پریستالسیسم، صدای قار و قور بوجود میاره.

ضمن اینکه اگه فردی مشکل کمبود آنزیم لاکتاز روده ای داشته باشه، با دریافت بعضی قندها مانند لاکتوز موجود در شیر، شکمش حسابی به قار و قور میفته.

راه حل:

* هنگام خوردن غذا استرس و هیجان نداشته باشین.
* تندتند غذا نخورین و هنگام غذا خوردن حرف نزنین تا هوا وارد معده تون نشه.

* شیر بدون لاکتوز استفاده کنین.
* مصرف خوراکی های محرک مانند غذاهای پرادویه و سرخ کرده رو در برنامه غذایی تون کم کنین.

* زیره مشکی، گشنیز و نعناع رو به صورت تازه یا به شکل چاشنی در غذاهای خود استفاده کنین. این گیاهان می تونن تحریک روده و تولید گاز رو کمتر کنن و باعث شن که شکمتون پس از خوردن غذا، کمتر قار و قور کنه.

به چه دلیل سکسکه می کنیم
سکسکه در اثر بالا و پایین رفتن عضوی به نام دیافراگم در بدن اتفاق میفته. در واقع بعضی از خوراکیا می تونن باعث تحریک و آزار دیافراگم شن و اجازه ندن که این پرده نازک، کارش رو درست بکنه. به خاطر همین بعضی وقتا بعد از خوردن بعضی غذاها دچار سکسکه میشیم.

راه حل:

* غذاهای تند و پرادویه نخورین. مصرف شکلای جور واجور فلفل و پودر کاری می تونه باعث تحریک دیافراگم و دچار شدن یا شدید شدن سکسکه شه.

* دور خوردن خوراکیا و آشامیدنیای یخ و داغ رو خط بکشین. مصرف غذاها یا نوشیدنیا بسیار سرد یا داغ می تونه باعث اسپاسم دیافراگم و دچار شدن به سکسکه شه.

* آهسته غذا بخورین و غذای خود رو خوب بجوید. هرچه هوای بیشتری همراه لقمهای غذا بلعیده شه، امکان تحریک شدن بیشتر دیافراگم و دچار شدن به سکسکه بعد از غذا هم بالاتر میره.

* پرخوری از مهم ترین عوامل دچار شدن به سکسکه س. آدمایی که بعد از غذا زیاد سکسکه می کنن باید طوری غذا بخورند که احساس سیری کامل نکنن و عوضش ۳ ساعت بعد از غذا، یه میان وعده سبک بخورند.

.

منبع :gahar.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *