7 باور غلط و رایج در مورد لاغر شدن و کاهش وزن | رژیم غذایی

ما اینجا می خوایم بعضی از این باورهای غلط رو با شما بازگو کنیم که دیگه برنامه کاهش وزن رو واسه خود سخت تر از اون چیزی که هست و راه زندگی رو به کام خود تلخ نکنین

داشتن اطلاعات غلط از اصول رژیم درمانی و کاهش وزن و البته باورهای غلط در این مورد باعث هرچه سخت تر شدن رژیم غذایی و کاهش وزن می شه.

پیشرفت علم تغذیه و رژیم درمانی از یه طرف و آگاهی بیشتر و علاقه بیشتر مردم به علم تغذیه باعث شده رژیم درمانی و کاهش وزن هم طرفدارهای بیشتری پیدا کنه. حتماً دقت کردین در هر جایی که حرف از چاقی و لاغری می شه همه تلاش می کنن تجربه های خوب خود در کاهش وزن رو مطرح کرده و اونا رو به بقیه پیشنهاد کنن؛ اما به درستیً چند درصد از این صحبتا و باورها درسته؟

 

متأسفانه داشتن اطلاعات غلط از اصول رژیم درمانی و کاهش وزن و البته باورهای غلط در این مورد باعث هرچه سخت تر شدن رژیم غذایی و کاهش وزن می شه. ما اینجا می خوایم بعضی از این باورهای غلط رو با شما بازگو کنیم که دیگه برنامه کاهش وزن رو واسه خود سخت تر از اون چیزی که هست و راه زندگی رو به کام خود تلخ نکنین:

 

باور غلط 1

نمایه توده بدنی یا همون BMI دقیق ترین شاخص واسه اندازه چاقی و اضافه وزنه.

حقیقت

BMI رو میشه یکی از عادی ترین شاخصای چاقی و اضافه وزن دونست اما نه دقیق ترین شاخص. BMI هر فرد از تقسیم وزن اون به کیلوگرم بر قد به متر به توان 2 به دست میاد پس عددی تأثیرپذیر از قد و وزن فرده؛ مثلاً وقتی فردی دارای 80 کیلو وزن باشه و 170 سانتی متر وزن BMI اون 27.6 هستش. پس این فرد دارای اضافه وزنه؛ اما حالا فکرش رو بکنین یه فرد ورزشکار بیاد با وزن 80 و قد 170. شک نداشته باشینً BMI اونم 27.6 هستش؛ اما این فرد ورزشکار چاقه و چربی اضافه داره؟؟؟ پس BMI نمی تونه به ما بگه این چاقی به وجود اومده به وسیله عضله س یا چربی. از طرف پخش چربی در بدن و چگونگی چاقی رو هم نشون نمی ده؛ مثلاً اینکه چاقی شکمی است یا چاقی ران ها و باسن.

باور غلط 2

افراد چاق و دارای اضافه وزن در خطر بیشتری واسه مرگ قرار دارن.

حقیقت

تحقیقات انجام شده در مورد بررسی رابطه BMI افراد اندازه مرگ ومیر نشون داد افراد دارای BMI بالا در بیش ترین خطر واسه مرگ ومیر قرار دارن. در واقع همونجوریکه می دونین چاقی و اضافه وزن خطر مریضیای طولانی مثل دیابت، فشارخون، چربی خون و مریضیای قلبی و خلاصه خیلی از مریضیای دیگه رو زیاد می کنه، اما اگه بخوایم اندازه مرگ و میر واقعی اونا رو نگاه کنیم، تنها BMI بالای 40 هستش که به طور معنی دار و زیادی با افزایش مرگ ومیر در ارتباطه.

باور غلط 3

حذف یه وعده غذایی در روز به کاهش وزن کمک می کنه.

حقیقت

خیر این غلطه. خوردن 3 وعده غذایی در روزه که شما رو تو یه برنامه غذایی موفق می کنه. تحقیقات نشون دادن که حذف یه وعده غذایی نه فقط شما رو لاغر نمی کنه بلکه با کم شدن متابولیسم و سوخت و ساز تجمع انرژی در بدن رو هم بیشتر می کنه.

 

باور غلط 4

چاق بودن واسه سلامتی خیلی بدتر از لاغر بودنه.

حقیقت

جالبه که بدونین خطر مرگ ومیر از BMI پایین و لاغری جدا بالاتر از مرگ ومیر به وجود اومده به وسیله BMI بالا و چاقیه. بهتره این طور بگیم : افراد لاغر بیشتر به دلیل کم وزنی خود جون خود رو از دست میدن تا افراد چاق به دلیل چاقی!

باور غلط 5

چربی بدترین چیز واسه بدنه.

حقیقت

بدون وجود چربی در بدن، اندامای بدن قادر به کارکرد درست نیستن. استخونا راحت تر می شکنن و کارکرد مغزی و شناختی هم دچار مشکل می شن. افزایش مریضیای قلبی یکی دیگه از تهدیدها در این شرایطه؛ اما با این حال مقدار چربی تجمع یافته در بدن هر فرد، چگونگی تجمع اون در بدن و نوع چربی تجمع یافته از یکی به یکی دیگه فرق داره و اثر اون بر سلامتی هم متفاوت. مثلا تجمع چربی در رانا و باسن با کم شدن خطر مریضیای قلبی و دیابت نوع 2 همراه س. در حالی چاقی شکمی خطر مریضیای قلبی، دیابت و چربی خون رو زیاد می کنه.

باور غلط 6

چاقی از خوردن بدون کنترل و یا مریضی خوردن ناشی می شه.

حقیقت

تحقیقات نشون دادن که این ادعا غلطه. میشه گفت حدود یه سوم از چاقیا هیچ ربطی به خوردن نداره. البته امروزه هممون میدونیم که فاکتورهای زیادی با چاقی در رابطه هستن و پُرخوری تنها یکی از اونا هستش نه مهم ترین دلیل اون. کلا بیشتر مبتلایان به چاقی زیادتر از اندازه عادی غذا نمی خورن بلکه کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی متهم ردیف اوله. البته نقش ژنتیک، هورمونا، سبک زندگی و درمانای دارویی و مریضیای همراه فرد رو هم نمیشه ازش سرسری رد شد.

 

باور غلط 7

کاهش آروم و کم کم در کالری دریافتی بهتر از رژیم گرفتن و داشتن برنامه جدیه.

حقیقت

با کم شدن کم کم مواد غذایی مصرفی، بدن هم سوخت و ساز خود رو با غذای دریافتی تطبیق خواهد. در این صورت هیچ فشاری بر بدن تحمیل نمی شه تا بخواد چربی بسوزونه و وزن کم کنه. از طرفی وقتی پای یه برنامه جدی وسط نباشه فرد بسته به سلیقه خود و بدون هیچ دقتی هر چی می خواد می خوره و با خود فکر می کنه کم کم غذای دریافتی خود رو کاهش داده و این چیزی جز درجا زدن و درجا زدن نیس.

منبع : tebyan.net

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *